Dag 8 – Rustdag - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Amber Es - WaarBenJij.nu Dag 8 – Rustdag - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Amber Es - WaarBenJij.nu

Dag 8 – Rustdag

Door: Amber van Es

Blijf op de hoogte en volg Amber

02 Maart 2015 | Marokko, Zagora

Vandaag is onze rustdag in Zagora. Maar uitslapen zit er helaas niet bij. Gewoon weer om 7 uur opstaan. Ons ontbijt is echt een grote tegenvaller! De thee is bitter, de sinaasappelsap is niet vers en er is weinig brood. Maar dat is niet erg want we gaan zandhappen!

Gisteravond hebben we ik denk wel een uur zitten onderhandelen over de prijs en welke auto’s er mee gaan. Er is gekozen voor de Ssang Yong Musso en de auto van de gids. Er zijn namelijk al een paar kleine mankementjes aan de andere auto’s en willen geen risico nemen om na het zandhappen niet meer verder te kunnen rijden. Dat is maar goed ook, want onderweg naar het zand rijden we met 140 over een grindweg. Dat was stuiteren!

We reden over dit pad naar een nomadendorpje (ongeveer 10 tentjes). In dit dorpje lag onze eerste zandduin van wel 5 cm hoog. Hier overtraden we de eerste regel van zand-rijden al. NOOIT stoppen! En ja hoor, wij stoppen achter de auto van de gids. En ja hoor, wij stonden vast en moeten de Ssang yong uit graven. Gelukkig zaten Jeroen en ik bij de gids in de auto en reed hij met ons een paar rondjes over de duinen heen. Dit fiasco bleef nog een tijdje aan de gang, totdat Steven door had hoe hij het beste kon rijden. Die reed er dan ook elke keer zonder passagiers verder, na het uitgraven. Dus wij met 9 personen in de auto van de gids.

Hierna zijn de naar de garage gebracht, want de Ssang Yong kon niet meer uit zijn 4 by 4 stand, waardoor hij niet harder kon dan 50km/uur. Hier kwamen we ook het busje en de Rocky tegen. Die werden ook even onder handen genomen. Jeroen, Stef, Ruben en ik zijn toen met quads terug gereden naar diezelfde duintjes. Dit was echt tien keer leuker. Ten eerste omdat je zelf kan sturen. Ten tweede omdat je veel beter voelt welk effect dat zand heeft.

Onze acrobaat Ruben heeft als eerst gevoeld hoe het is om hard met een quad te zijden in het zand. Hij reed vol gas de duin op en had niet gezien dat de duin na de top recht naar beneden ging. Die heeft een zweefvlucht gemaakt en de quad van hem afgeduwd in de lucht. Er was gelukkig niks aan de hand, met Ruben niet en met de quad niet. De quad was wel op zijn enkel gevallen en ’s avonds was hij dik. Ik ben ook een keer te fanatiek geweest en mijn quad ging ook over de kop. Dat heeft meneer Ter Brugge natuurlijk gefilmd. Dus als we terug zijn kan je alles terug kijken.

In de avond zijn we naar de Hammam geweest. We zouden een Hammam met massage krijgen. Dus vrouwen naar links en mannen naar rechts. Wij omkleden en daarna die Hammam in. We moesten badkleding aan, maar alleen een onderbroek. In de Hammam hadden we geen idee waar we naartoe moesten en wat we moesten doen. Het waren drie grote ruimtes die helemaal kaal waren met twee kranen aan de zijkant. Met allemaal vrouw met tonnen water en schepjes. Dus wij van een van die vrouwen een ton geleend waar je je water in kon doen. Maar we hadden nog geen schepjes. Dus ik terug naar de omkleedruimte.

Toen kwam de mevrouw die voor de Hammam stond in haar Marokkaanse jurk met hoofddoek bloot binnen met tonnen, schepjes, zeep en kleden om op te zitten. Wij moesten gaan zitten en onszelf inzepen. Hierna kregen we grote plonzen water over ons heen. Ze begon bij mij met schrubben. En hard! Het deed bijna zeer. Ze deed ook echt alles schoonmaken: armen, benen, rug, buik, borsten, billen, nek en hoofd. En wat waren we vies! Maar wanneer ze klaar was deed het heerlijk tintelen en kon je er wel van genieten. Ze deed ook nog ons haar wassen (wel twee keer, want ik had en shampoo bij en conditioner).

• 05 Maart 2015 - 08:56

Iris:

Wat een geweldig verhaal!!! Ennuh...maar goed dat Jeroen heeft gefilmd, want ik ben inderdaad erg benieuwd naar jou quad stunt, Amber :)