Dag 12 – Sahara - Reisverslag uit Bir Gandús, Westelijke Sahara van Amber Es - WaarBenJij.nu Dag 12 – Sahara - Reisverslag uit Bir Gandús, Westelijke Sahara van Amber Es - WaarBenJij.nu

Dag 12 – Sahara

Door: Amber van Es

Blijf op de hoogte en volg Amber

06 Maart 2015 | Westelijke Sahara, Bir Gandús

Door de Sahara rijden verbaasde mij wel. Ik had altijd gedacht dat het woestijn was met alleen maar zand en een paar cactusjes. Zo ziet het er dus niet uit. De cactussen zagen we in overvloed in Marokko, maar zie er gewoon geen. Wat hier wel veel groeit zijn verschillende soorten vetplanten. En het staat er vol mee! In verte is wel eens een losse zandberg te vinden. Maar veelal is het vlak met veel begroeiing. Ook zien we de hele dag geen zon. Het is bewolkt tegen mistig aan.

Op de weg lag ook wel eens hele zandlagen die door de wind op de weg waren gewaaid. Dit was de eerste zandervaring voor het busje, de Rocky, de Jeep en onze Escort. Gelukkig was dit wel niveau beginners, aangezien de ondergrond hard was en je niet vast kon zitten.

Halverwege de dag waren we na een dorpje gestopt. Het dorpje lag aan zee en aan onze kant van het dorpje lag een vluchtelingendorpje tegenaan gebouwd. Allemaal hutjes van golfplaten en doeken, zoals je ziet bij van die krottenwijken.

Omdat de verveling weer eens aanwezig was vandaag, hebben we aan partnerruil gedaan met de SsangYong. Ruben ging eens lekker bijkletsen met Jeroen en ik mocht gezellig over carnaval lullen met Steven. Hihi, hierna ben ik ook de eerste vrouw geweest sinds Ruben en Steven hem overgenomen hadden die in de SsangYong reed! Dit was wel even wennen. Omdat er veel gewicht op het dak stond, deed hij nogal slingeren als je stuurde.

In de avond kwamen we aan bij onze officiële verzamelplaats van morgen. Joehoe! Morgen een rustdag! Jeroen ik kijken wat er in het dorpje te vinden was. Er waren wel drie winkeltjes, een bakker, een groenteboer en een supermarktje. Ook was er een Hammam. Deze was zowaar de hele week open. Helaas alleen voor mannen. Vrouwen mochten alleen op zondag tussen 8 en 10 uur binnen komen. Moet het morgen nou net zaterdag zijn. Grrrr